Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vasúti állomástervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVMU-2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Liegner Nándor
beosztás Egyetemi docens
email liegner.nandor@epito.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények

Kizáró feltételek:

Vasúttervezés MSc. (BMEEOUVMGT2)

1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

A tantárgy célja a vasúti állomásokkal kapcsolatos tervezési ismeretek elsajátítása. A hallgatók egy meglévő állomás vágányhálózatának kiszerkesztése után eljutnak a korszerűsítés tervezésének lépésein keresztül az elkészítendő munkarészekig (helyszínrajz, hossz-szelvény, keresztszelvény, víztelenítés), folyamatos oktatói iránymutatással (konzultációval). Érintőlegesen információt kapnak a szakági feladatokkal kapcsolatban is (pl. felsővezeték, kábelalépítmény).

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a különböző vasúti szolgálati helyek (állomások, megállóhelyek, forgalmi kitérők, elágazások) helyszínrajzi kialakítását hagyományos és nagy sebességű vasútvonalak esetén.
  2. ismeri a kitérők részeit, főbb méreteit, alkalmazásuk szabályait és korlátait,
  3. ismeri a szabványos és egyedi vágánykapcsolások szakirodalomból ismert valamennyi fajtáját,
  4. ismeri az állomások peronelhelyezési módjait, a kapcsolódó hazai és EU szabályokat,
  5. ismeri az állomási keresztszelvények elemeit,
  6. ismeri a kitérők ívesítésének módozatait,
  7. ismeri a felsővezetéki berendezések legfontosabb részeit (oszlopok, tartó- és feszítősodronyok, munkavezeték),
  8. ismeri a kábelalépítményi létesítmények fajtáit.
B. Képesség
  1. képes torzított helyszínrajzi vázlat szintjén különféle vasúti szolgálati helyek megrajzolására
  2. képes értelmezni egy geodéziai felmérésből származó számítógépes rajzot,
  3. képes kiszerkeszteni egy torzított helyszínrajzi vázlat formájában adott állomási vágányképet valós méretarányban, a hazai és az EU előírások betartásával,
  4. képes egy állomás helyszínrajza alapján annak hossz-szelvénye, vízelvezetése, valamint keresztszelvényei megtervezésére,
  5. képes a kiviteli tervhez tartozó munkarészek elkészítésére (alj- és sínkiosztási terv, kitűzési terv),
  6. képes a kábelalépítményi létesítmények elhelyezésére egy meglévő állomási helyszínrajzon,
  7. képes számítógép használatával történő szerkesztésre, a megfelelő külalakot is beleértve,
  8. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
  1. a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
  2. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  3. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  4. szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
  5. írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
  6. a tervek, rajzok készítése során törekszik a rendezett, vonalvastagságokkal, megfelelő formájú és elrendezésű betűkkel elkészített, átlátható külalakú munkára.
D. Önállóság és felelősség
  1. az órákon meghallgatott tudásanyag feldolgozásával felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
  2. önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, azokat beépíti a feladatai megoldásába.
2.3 Oktatási módszertan

Előadások prezentációval, gyakorlatok táblánál, önállóan készített otthoni tervezési feladat, kommunikáció írásban és szóban (teljesítményértékelés és vizsga során).

2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Menetrend alapú infrastruktúra fejlesztés gyakorlati példákon keresztül.
2. Kitérők és vágánykapcsolások I.
3. Vasúttervezés alapadatainak feldolgozása. Geodéziai felmérés értelmezése állomások esetében. Meglévő állapot kiszerkesztése.
4. Kitérők és vágánykapcsolások II.
5. Állomások helyszínrajzi kialakítása, célszerű vágányelrendezések a forgalom függvényében.
6. Peronok, utasaluljárók, utaskapcsolatok. P+R és B+R rendszer. PRM átjárhatósági előírások.
7. Magassági kialakítás, hossz-szelvény.
8. Állomások víztelenítése.
9. Ívesített kitérőkkel kialakított vágánykapcsolások I.
10. Ívesített kitérőkkel kialakított vágánykapcsolások II.
11. Pályaudvarok kialakítása, üzeme.
12. Kiviteli terv tartalma: Sínkiosztási és aljkiosztási terv. Kitűzési terv.
13. Egyéb szakágakkal kapcsolatos alapfogalmak (kábelalépítmény, felsővezeték)
14. Konzultáció, feladatbeadás.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

a) Tankönyvek

1. Dr. Gajári József: Vasútépítéstan II.

b) Jegyzetek

1. Dr. Liegner Nándor: Vasúti görbület-átmeneti geometriák és alkalmazásuk

c) Letölthető anyagok

1. A tantárgy honlapján elérhető segédletek, példa feladatok.

2.6 Egyéb tudnivalók

Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.

2.7 Konzultációs lehetőségek

a tanszék honlapján megadottak szerint, de főszabály szerint a heti gyakorlatokon.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Archív - 2019/2020 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy önálló részteljesítmény-értékelés (otthoni feladat) történik.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) jele értékelt tanulási eredmények
összegző értékelés ED1 A.2-A.3; B.3.
összegző értékelés ED2 A.4-A.5; B.4.
önálló részteljesítmény-értékelés HF1 A.2-A.5; B.1-B.7; C.1-C.3, C.5-C.6; D.2-D.3
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) V A.1-A.8; B.8; C.5-C.6; D.1

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
jele részarány
ZH1 15%
ZH2 15%
HF1 30%
V 40%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, mind az egyes egyedi teljesítményértékelésekre, mind az összegzett pontszámra vonatkozólag. Emellett az előadások és gyakorlatok 70%-án való részvétel kötelező

3.5 Érdemjegy megállapítása
érdemjegypontszám (P)
jeles (5)90<=P
jó (4)77,5<=P<90%
közepes (3)65<=P<77,5%
elégséges (2)50<=P<65%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás

1) Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontokban adhatók be.

2) Az egyszeri részteljesítmény-értékelések bármelyikének vagy mindkettőnek sikertelensége esetnén azok összevontan pótolhatók a pótlási héten.

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 42
otthoni feladat elkészítése 48
felkészülés a teljesítményértékelésekre 2×5
felkészülés a vizsgára 20
Összesen 120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Archív - 2019/2020 II. félév